Możliwość korzystania z LPG to najlepszy sposób na oszczędności na kosztach eksploatacji pojazdu, a jednocześnie radykalne ograniczenie ilości potencjalnie szkodliwych związków emitowanych podczas spalania w porównaniu z benzyną bezołowiową. Co ważne, nie przekłada się to ani na pogorszenie osiągów, ani szybsze zużycie silnika. Samochód z instalacją gazową będzie więc bardziej ekologiczny i tańszy w użytkowaniu. Rodzaj instalacji musi być jednak starannie dobrany. Przyjrzyjmy się nieco bliżej systemom IV generacji.
Instalacje gazowe mają już bogatą historię, a ich możliwości i zasada działania na przestrzeni lat ulegały kolejnym zmianom. Początkowo były one wykorzystywane w silnikach gaźnikowych, żeby z czasem zostać przystosowane do pracy ze wtryskami, a następnie ze wtryskami wielopunktowymi. Dziś na rynku dostępne są już instalacje czwartej generacji, które można stosować nawet w najnowocześniejszych silnikach, ciesząc się znacznymi oszczędnościami w stosunku do zasilania benzynowego.
Instalacje gazowe czwartej generacji wyróżniają się zastosowaniem sekwencyjnych wtryskiwaczy gazu. Odpowiednia dawka LPG jest w nich dobierana na podstawie informacji z czujników w dokładnie taki sam sposób, jak w przypadku zasilania jednostki napędowej benzyną. Wtryskiwacze są tu montowane w kolektorze dolotowym dla każdego cylindra, więc ilość podawanego paliwa dokładnie odpowiada zapotrzebowaniu silnika. Co więcej, może ona być zupełnie inna dla każdego z cylindrów, podobnie jak wówczas, gdy spalana jest benzyna. Dzieje się tak dlatego, że sterownik doskonale współpracuje z komputerem zawiadującym pracą silnika. Samochód może zatem uzyskiwać świetnie osiągi oraz pozostawać oszczędnym. Warto jednak pamiętać, że montaż wymaga tu precyzji i dokładnej kalibracji.