Silniki napędzane benzyną lub olejem napędowym są mało ekonomiczne w eksploatacji, a przy tym wydzielane przez nie spaliny stanowią istotny czynnik wpływający na pogarszanie się stanu powietrza i zjawisko ocieplania się klimatu. Rozwiązaniem, które pozwala na wykorzystywanie istniejących jednostek napędowych, a przy tym będzie o wiele bardziej przyjazne dla środowiska, jest zasilanie gazowe z użyciem CNG czy LNG albo najbardziej rozpowszechnionego LPG. Montowane w tym celu w pojazdach instalacje muszą być jednak utrzymywane w dobrym stanie technicznym, stąd konieczność ich właściwego serwisowania. Przekonajmy się, jak wygląda to w praktyce.
Instalacja LPG to system, który zastępuje część oryginalnego układu paliwowego, przekazując zamiast oleju napędowego albo benzyny precyzyjnie dobraną dawkę gazu wykorzystywanego do stworzenia przeznaczonej do spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Jej sprawna praca wymaga prawidłowego działania sterownika zawiadującego dozowaniem paliwa, a także właściwego filtrowania gazu. Jest to ważne, ponieważ zabrudzenia mogą powodować uszkodzenie poszczególnych podzespołów jednostki napędowej, a niewłaściwe porcje gazu nie zapewnią stabilnej pracy silnika i nie pozwolą na osiąganie potrzebnej mocy.
Przegląd instalacji gazowej powinien być wykonywany według zaleceń jej producenta. Zwykle odbywa się on równolegle z przeglądem pojazdu oraz wymianą oleju silnikowego i innych akcesoriów, jednak zakres czynności jest uzależniony od liczby przejechanych kilometrów. Najczęściej dokonuje się wymiany filtrów gazu. W przypadku LPG będzie to filtr fazy ciekłej i gazowej. Ważne jest też sprawdzenie ustawień sterownika.