Fakty i mity na temat LPG w samochodach

Większość kierowców pokonujących sporą liczbę kilometrów jest zainteresowana obniżeniem kosztów, jakie muszą w związku z tym ponosić. Sposobem na redukcję wydatków jest montaż instalacji LPG, która okazuje się bezkonkurencyjna w porównaniu z zakupem diesla albo elektryka. Wokół korzystania z gazu wciąż funkcjonuje jednak wiele mitów, które mogą zniechęcać część kierowców do przejścia na to paliwo. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Korzystanie z LPG może doprowadzić do uszkodzenia silnika

Używanie LPG jest dla jednostki napędowej nieco większym obciążeniem ze względu na wyższą temperaturę spalania, brak smarowania przez dostającą się do komory spalania benzynę oraz pogorszone odprowadzanie ciepła. Trzeba jednak pamiętać, że różnice te są na tyle małe, że nie wpływają na stan techniczny silnika i nie sprawiają, że częściej będzie on ulegał awariom.

LPG jest nieopłacalne

Choć samo LPG jest tańsze od benzyny, nawet jeżeli wziąć pod uwagę, że spala się go nieco więcej, to jednocześnie montaż instalacji będzie sporym wydatkiem. To jak szybko inwestycja się zamortyzuje, zależy od liczby przejeżdżanych kilometrów. Wielu producentów instalacji LPG oferuje kalkulatory pomagające w określeniu czasu, w jakim zakup się zwróci.

Instalacja LPG wymaga częstych przeglądów

Instalacja LPG wymaga utrzymywania auta w dobrym stanie technicznym, a więc terminowej wymiany oleju i filtrów. Zwykle częstotliwość ta, czyli do 10 do 15 tysięcy kilometrów nie odbiega od zaleceń mechaników, jeżeli chodzi o auta bez LPG.

Czytaj także: Jak serwisować instalacje gazowe w autach?

Osiągi na LPG są znacznie słabsze

LPG ma niższą kaloryczność niż benzyna, stąd osiągana moc okaże się nieco mniejsza od tej, jaką silnik uzyska przy standardowym paliwie. Warto jednak pamiętać, że różnice wynoszą kilka procent i są trudne do zauważenia przy normalnej jeździe.